aerofovia

Αερο-φοβία – Αεροπλανοοβία

Αγαπάς τα ταξίδια. Θέλεις να ταξιδέψεις σε μέρη εξωτικά και παραδεισένια. Θες να γυρίσεις τον κόσμο, να γνωρίσεις άλλους πολιτισμούς, άλλους ανθρώπους. Η τεχνολογία και οι συνθήκες πλέον στο επιτρέπουν. Αλλά υπάρχει ένα σημείο μέσα σε όλα αυτά, μια μαύρη κουκίδα που στα χαλάει όλα. Είναι ο φόβος της πτήσης και του αεροπλάνου. Είναι η Αερο-φοβία.

Αεροφοβία είναι ο υπερβολικός ή και παράλογος φόβος που βιώνει κάποιος σε σχέση με τις πτήσεις και το αεροπλάνο. Τον φόβο αυτό τον βιώνει ένα αρκετά μεγάλο μέρος του πληθυσμού – υπολογίζεται περίπου 20% έως 25% – όταν πρόκειται να πετάξει ή και κατά τη διάρκεια της πτήσης και μπορεί να φτάσει σε διάφορα επίπεδα, από απλή ενόχληση έως έντονη φοβία. Ένα μεγάλο ποσοστό από τους επαγγελματίες των πληρωμάτων των αεροπλάνων έχει επίσης την ίδια φοβία, ενώ ένα 3% δεν μπαίνει καν σε αεροπλάνο λόγω αυτής της φοβίας (Βάση έρευνας της Boeing).

Η φοβία ως αγχώδης διαταραχή.

Ο φόβος είναι ένα φυσιολογικό συναίσθημα του ανθρώπου που μας προειδοποιεί όταν βρισκόμαστε σε κίνδυνο, πραγματικό ή πλασματικό. Είναι, μια φυσιολογική αμυντική αντίδραση του οργανισμού χωρίς να απαιτείται συνειδητή σκέψη και συνοδεύεται πάντοτε από ένα πλήθος φυσικών αντιδράσεων. Τα επίπεδα του φόβου ποικίλουν από απλό φόβο, έως ακραίες καταστάσεις φοβίας. Όταν η φοβία δεν δικαιολογείται από την ύπαρξη ενός πραγματικού κινδύνου ή από κάποια άλλη λογική αιτία και όταν συνοδεύεται από συστηματική αποφυγή της κατάστασης που μπορεί να μας προκαλέσει αυτή τη φοβία και γενικά μας επηρεάζει στην καθημερινή μας ζωή, τότε η φοβία αυτή ορίζεται ως αγχώδης διαταραχή. Ως Αγχώδης διαταραχή, “η φοβία” αφορά περισσότερο στο τι θα μπορούσε να συμβεί παρά στο τι συμβαίνει στην πραγματικότητα.

 

Πιο ασφαλές μεταφορικό μέσο από το αεροπλάνο, είναι μόνο οι κυλιόμενες σκάλες.

Πιο ασφαλές μεταφορικό μέσο από το αεροπλάνο, είναι μόνο οι κυλιόμενες σκάλες.

 

Συμπτώματα και Αιτίες Αεροφοβίας

Τα συμπτώματα μιας οποιαδήποτε φοβίας μας εκτός από κρίσεις πανικού που είναι δυνατό να περιλαμβάνει, είναι πιθανό επίσης να εμφανίζεται μέσω διαφόρων εκδηλώσεων του άγχους όπως είναι εφίδρωση, ταχυκαρδία, τρόμος, ζάλη, ναυτία, πονοκέφαλος, συχνοουρία, διάρροια και πολλά άλλα συμπτώματα. Σε ό,τι αφορά συγκεκριμένα τη φοβία της πτήσης, είναι ποικίλοι οι λόγοι που οδηγούν σε αυτήν. Συνήθως συνδέεται με τον «τρόμο» για το μεγάλο ύψος στο οποίο γίνεται η πτήση αλλά και για την παραμονή – πολλές φορές πολύωρη – σε κλειστό χώρο όπως η καμπίνα των επιβατών.

Ενδεικτικά:

-Παλιότερη δυσάρεστη εμπειρία (πχ το αεροπλάνο έπεσε σε ισχυρές αναταράξεις ή πραγματοποιήθηκε αναγκαστική προσγείωση)

-Κλειστοφοβία- Κρίσεις Πανικού . Απώλεια ελέγχου.

-Ο φόβος από παλιότερα αεροπορικά δυστυχήματα που έχουν συμβεί σε άλλους!

Αντιμετώπιση προβλήματος

Πολλές φορές η επαφή και τα επιχειρήματα αυτών που δεν φοβούνται το αεροπλάνο, μπορεί να έχουν τα αντίθετα αποτελέσματα. Εκφράσεις του τύπου “είναι θέμα στατιστικής”, “τα αεροπλάνα δεν πέφτουν”, ή “πέφτει ένα αεροπλάνο στα δέκα χιλιάδες”, ή “και να γίνει μια στραβή, ούτε καν θα το καταλάβεις”, μπορεί να έχουν αντίθετα αποτελέσματα από αυτά που θα θέλατε.

Για αρχή καλό θα είναι να συνειδητοποιήσετε το πρόβλημα και να ενεργήσετε όσο μπορείτε σκεπτόμενοι με λογική.

-Να σκεφτείτε πως εκατομμύρια άνθρωποι παίρνουν το αεροπλάνο σαν μέσον μεταφοράς καθημερινά σε όλο τον κόσμο και όλα πάνε καλά.

-Σε μια πτήση τίποτε δεν αφήνεται στην τύχη. Όλο το προσωπικό της πτήσης έχει φροντίσει για την ασφάλεια σας.

 

Εξοικειωθείτε με τα αεροδρόμια: Πηγαίντε στο αεροδρόμιο για καφέ, βόλτα η για ψώνια.

Εξοικειωθείτε με τα αεροδρόμια: Πηγαίντε στο αεροδρόμιο για καφέ, βόλτα η για ψώνια.

 

-Εξοικειωθείτε με τα αεροδρόμια: Ένα πρώτο βήμα είναι να πάτε στο αεροδρόμιο για καφέ, βόλτα η για ψώνια. Είναι απλό αλλά θα σας εξοικειώσει περισσότερο για να αντιμετωπίσετε τους φόβους σας.

-Μιας και θα πάτε στο αεροδρόμιο, δείτε απογειώσεις και προσγειώσεις αεροπλάνων. Σκεφτείτε ότι θα μπορούσατε να είστε εσείς μέσα στα αεροπλάνα και ότι όλα πάνε καλά.

-Καλό θα ήταν επίσης να εξοικειωθείτε με την λειτουργία ενός αεροπλάνου, ώστε να νιώθετε περισσότερη ασφάλεια κατά την διάρκεια των πτήσεων. Κοινώς, μάθετε πως λειτουργούν τα αεροπλάνα και “πως πετάνε”.

-Κατά την διάρκεια της πτήσης, κανένα ποτό και κανένα υπνωτικό δεν θα σας λύσει το πρόβλημα παρά μόνο προσωρινά, αν μάλιστα πετύχει η συνταγή. Το σίγουρο είναι ότι θα σας επηρεάσουν μετά την πτήση και μπορεί να κοιμάστε για την επόμενη μέρα και ίσως να σας χαλάσουν το ταξίδι. Χαλαρώστε όσο μπορείτε με τεχνικές αναπνοής, πίνοντας χυμούς και απασχοληθείτε με ευχάριστα πράγματα, βιβλία, μουσική, συνομιλία με τις αεροσυνοδούς.

-Αν πάλι το άγχος σας και η φοβία για τις πτήσεις είναι κάτι που δεν μπορείτε να το καταπολεμήσετε, απευθυνθείτε σε ειδικούς που μπορούν να σας βοηθήσουν, ή ακόμα και σε αεροπορικές εταιρείες που διοργανώνουν σχετικά πρότζεκτ για την καταπολέμηση αυτών των φοβιών.

Για το τέλος σκεφτείτε πως δυστυχώς ίσως για εσάς, δεν είστε κάποιος ή κάποια σταρ του χόλυγουντ και προφανώς τα αεροπορικά δυστυχήματα που συμβαίνουν στις ταινίες, δεν θα συμβούν σε εσάς. Και πως ασφαλέστερο μεταφορικό μέσο από το αεροπλάνο θεωρούνται μόνο οι κυλιόμενες σκάλες και το ασανσέρ.

Leave a Reply